ПИСЬМОВИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ ВИКОНАННЯ ПЕВНИХ ДІЙ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ.
Мета:
ð навчальна: навчити стислого переказу текстів, що описують процес праці, формувати
вміння визначати тему й основну думку тексту, здійснювати його змістово‑композиційний
аналіз, учити добирати мовні засоби відповідно до мети й змісту твору;
ð розвивальна: розвивати мислення та мовлення, увагу, аналітичні здіб-ності, пам’ять;
ð виховна: виховувати ціннісне ставлення до праці, до традицій українців.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, синтаксис, мова і мов-лення.
Міжпредметні зв’язки: художня література, українознавство.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання
Бліцопитування
▼
Назвіть типи мовлення.
▼
Чим відрізняється опис від розповіді й роздуму?
▼
Чи пов’язаний тип мовлення зі стилем мови?
▼
Назвіть стильові ознаки художнього стилю.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Бесіда
▼
Як ви гадаєте, наскільки важливо вміти описати
процес будь-якої діяльності?
▼
Чи можна стверджувати, що це є необхідною умовою
набуття професійних навичок?
▼
Сьогодні на уроці ми будемо вправлятися в
описуванні процесу праці.
ІV. РОБОТА З ТЕКСТОМ ПЕРЕКАЗУ (ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО
ПИСЬМОВОГО ДОКЛАДНОГО ПЕРЕКАЗУ)
Сприймання тексту на слух учнями
►
Прослухайте текст "Хліб на столі"
►
З’ясуйте, що передає його назва — тему чи основну
думку.
►
Визначте, тип і стиль мовлення тексту. Аргументуйте
відповідь. Яка мета художньої розповіді?
Мета художньої
розповіді про виконувані дії - викликати певне ставлення до самої праці, до ії виконавця,
навіть до продукту праці. Така розповідь емоційна, образна. У ній
використовуються художні засоби.
►
Чи можна сказати, що в тексті йдеться про виконання
певних дій. У якій послвдовноств виконувалися ці дії? Як ви гадаєте: чи можна
змінити цю послідовність ? Чому?
►
Укажіть дієслова, що називають виконувані дії.
Назвіть слова, які відповідають на питання що робив? Тобто описують виконувані дії.
Проблемне питання. Чи можна за заголовком твору визначити тип
мовлення?
Дослідження – обґрунтування. Визначити тип мовлення за поданими заголовками.
1. Як готує моя мати!
Приготування борщу. Напередодні Нового року.
V. ПІДГОТОВКА ДО НАПИСАННЯ
ЧОРНОВОГО ВАРІАНТА СТИСЛОГО ПЕРЕКАЗУ
Інструктаж щодо організації діяльності
►
Стислий переказ — передавання основних відомостей змісту тексту.
Для цього треба:
1) уявити й усвідомити зміст почутого;
2) виявляти основну інформацію до кожного пункту
плану і стисло її відтворювати;
3) не деталізувати другорядні відомості;
4) зберігати логічну послідовність викладу,
передаючи зміст за всіма пунктами плану;
5) уникати мовної надлишковості.
Складання плану тексту
Повторне прочитання тексту "Хліб на столі"
►
Перевірте себе: чи правильно ви запам’ятали
послідовність викладу, опис процесу праці.
VІ. НАПИСАННЯ СТИСЛОГО ПЕРЕКАЗУ ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ
ОПИСУ ПРОЦЕСУ ПРАЦІ
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Про що дізналися і чого навчилися сьогодні на уроці?
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА
ВИБОРОМ)
►
Опишіть процес садити плодове дерево або
приготування будь-якої страви.
Задум класний! Такі уроки дають можливість дітям переконатися у красі українських звичаїв та традицій. Так тримати!!!
ОтветитьУдалитьДякую!
Удалить