Клас: 7
Тема: З думкою про Кобзаря... ( з нагоди проведення щорічного конкурсу Т. Г. Шевченка)
Аналіз контрольної роботи №2 «Дієслово».
 Дієвідмінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу.

Мета:
Закріпити знання учнів про правопис дієслів І та ІІ дієвідмін, їх дієвідмінювання, формувати уміння аргументувати написання орфограм, знаходити і виправляти помилки на вивчені орфограми, правильно використовувати форми дієслів у мовленні; конструювати речення з дієсловами в усіх часах і особових формах; складати висловлювання на задану тему, використовуючи виражальні можливості дієслова; виховувати самостійність у роботі.

Ключові компетенціі: розвивати усне мовлення, формувати загальнокультурну грамотність, дотримуватись норм української літературної мови, виховувати любов до мови як до рідної і повагу як до державної.

Обладнання:
Таблиці «Форми дієслів», «Дієвідмінювання», ксерокопії текстів, індивідуальні картки, картки для рефлексії, портрет Т.Шевченка, «Кобзар», епіграф, підручник.

Тип уроку: комбінований.

Епіграф до уроку:
«Любіть свою Батьківщину і рідну мову так, як любив покійний Тарас Шевченко. Для його пам’яті це буде найкращою нагородою і нерукотворним пам’ятником».
А. Р. Церетелі
Перебіг уроку

І. Навчально-мотиваційний етап

1. Організаційний момент.
- Привітання вчителя з учнями.
- Перевірка присутності учнів.
- Перевірка готовності учнів до уроку.

2. Психологічне налаштування учнів до роботи на уроці.
- Я бажаю вам гарного настрою, щоб вам легко і успішно працювалось. Працювати будемо дружно, злагоджено, тому що сьогодні діють такі правила:
                -  Правило піднятої руки.
                 - Співпраця у групі.
                 - Вміння слухати іншого.
                 - Активно і творчо працювати.

3. Мотивація навчальної діяльності школярів
3. 1. Завдання на кмітливість.
- Кого з великих діячів української культури можна охарактеризувати дієслівними словосполученнями:
зазнав страждань, знущання панів;
став вільною людиною;
мав можливість купатися в славі;
присвячує себе служінню Україні;
не перестає писати про тяжку долю України;
не полишає думати про свій народ;
мріяв жити на своїй землі;
          заповідав усім, хто народився на цій землі: "Свою Україну любіть...".

3.2. Вчитель.
- Т.Шевченко – велика і невмируща слава українського народу. В його особі український народ ніби злив свої найкращі духовні сили й обрав його співцем своєї історичної слави і соціальної недолі, власних сподівань і прагнень.
Щороку в листопаді для учнів 5-11 класів проводиться Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені   Тараса Шевченка. Проведення Конкурсу сприяє вихованню у його учасників почуття гордості за свій народ, любові до рідного краю; формування готовності творити добрі справи задля рідної Батьківщини.

4. Оголошення теми й мети уроку
4. 1. Слово вчителя.
- Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою «Аналіз контрольної роботи №2 «Дієслово». Дієвідмінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу».

4. 2. Запис дати та теми уроку в зошитах.
4.3. Метод «Мікрофон»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

4.4. Робота з епіграфом.
- Епіграфом нашого уроку стануть слова Акакія Церетелі:
«Любіть свою Батьківщину і рідну мову так, як любив покійний Тарас Шевченко. Для його пам’яті це буде найкращою нагородою і нерукотворним пам’ятником».
- Як ви розумієте слова епіграфу?
- Дуже хотілося, щоб ці слова стали не лише девізом сьогоднішнього уроку, а вашим життєвим правилом.

5.  Актуалізація опорних знань
5.1.Оголошення результатів контрольної роботи та ознайомлення з типовими помилками.
5.2. Диктант «Так» чи «Ні» (фронтально, взаємоперевірка).
1. Дієслово – це самостійна частина мови. (Так)
2. Дієслова в реченні найчастіше виконує роль обставини. (Ні)
3. Дієслова відповідають на питання що робити? що зробити? (Так)
4. Існує 6 форм дієслів. (Ні)
5. Дієслова доконаного виду відповідають на питання що робити? що робив? що робитиму? (Ні)
6. Дієслова недоконаного виду утворюються від доконаного за допомогою суфіксів та зміни наголосу. (Так)
7. Дієслова можуть утворювати видові пари. (Так)
8. В українській мові розрізняють минулий і теперішній час. (Ні)
9. Дієслова теперішнього часу мають тільки доконаний вид. (Ні)
10. Дієслова минулого часу змінюються за родами. (Так)
11. Дієслова доконаного виду майбутнього часу мають просту і складну форму. (Ні)
12. Дієслова ІІ дієвідміни в третій особі множини мають закінчення –ать (-ять).(Так)

5.3. Індивідуальна робота біля дошки (паралельно з фронтальною роботою, 2 учні).
- Робота з таблицею «Форми дієслів».
Завдання: розглянь таблицю, підготуй повідомлення на тему «Форми дієслів».
-         Самостійна робота «Види дієслів».
Завдання: визначити вид дієслова, дібрати видову пару.
Наприклад: робити (н.в.) – зробити (д.в.)
Народитися, переїхати,  недолюблювати, малювати, ховатися, вивчити.
Яким чином можна використати ці дієслова, готуючи повідомлення про Т.Шевченка?
 (Дієслова можна використати під час розповіді про дитинство поета).

ІІ. Пізнавальний етап

1.     Колективна робота «Часи дієслів».
Алгоритм виконання завдання
«Дієвідмінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу»
1. Придумайте будь-яке дієслово-інфінітив недоконаного виду, яке «стосується» життя і творчості Т.Шевченка. Запишіть його в зошиті.
2. Утворіть від інфінітива особову форму дієслова, визначте закінчення:
- теперішній час: однина (І, ІІ, ІІІ особи), множина (І, ІІ, ІІІ особи);
- майбутні час: однина (І, ІІ, ІІІ особи), множина (І, ІІ, ІІІ особи) проста і складна форми.
3. Доберіть до вашого дієслова видову пару і виконайте крок №2 за алгоритмом.
4. Зробіть висновки:
Особливості дієвідмінювання дієслів.

2.     Фізкультхвилинка «Дієвідмини».
Завдання: якщо почуєте дієслово І дієвідміни – плесніть у долоні; якщо ІІ дієвідміни – руки складіть перед грудьми.
Народитися, переїхати,  недолюблювати, малювати, ховатися, вивчити, писати, намагатися, захоплюватися, втомлюватися, продавати, порадити,присвятити, засуджувати, дозволяти,перебувати, придбати, залишити.

3. Самостійна робота «Мовознавче дослідження «Читай – міркуй – роби висновки!».
1. Розподіліть за дієвідмінами подані дієслова. Що допомогло вам швидко це зробити? Чим відрізняються дієслова І і ІІ дієвідміни?
2. Поставте подані в картці дієслова у 2-й особі однини і множини, виділіть закінчення.
3. З виділеними дієсловами складіть речення про життя або творчість Т.Шевченка, вживаючи їх у 1-й особі однини та множини теперішнього часу. Поясніть, які зміни відбуваються з приголосними основи дієслів.
Народитися, переїхати,  недолюблювати, малювати, ховатися, вивчити, писати, намагатися, захоплюватися, втомлюватися, продавати, порадити,присвятити, засуджувати, дозволяти, перебувати, придбати, залишити.

4. Робота з текстом.
Завдання:
1. Прослухати вірш Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати» (на екрані).
2. Визначити стиль, тему та основну думку тексту.
3. Виписати дієслова у теперішньому часі, визначити число, особу, дієвідміну.
4. Виділити закінчення, пояснити, які букви (е чи и) писати в особових закінченнях.
Садок вишневий коло хати, 
Хрущі над вишнями гудуть, 
Плугатарі з плугами йдуть, 
Співають ідучи дівчата, 
А матері вечерять ждуть.
Сім’я вечеря коло хати, 
Вечірня зіронька встає. 
Дочка вечерять подає, 
А мати хоче научати, 
Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати 
Маленьких діточок своїх; 
Сама заснула коло їх. 
Затихло все, тілько дівчата 
Та соловейко не затих.
5. Робота в парах «Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі».
Завдання:
Кожна пара отримує одне з тестових завдань контрольної роботи, в якому допущено найбільше помилок. Потрібно знайти правильну відповідь.

6. Творча робота «Вчимося культури мови».
Завдання: з’ясувати за підручником лексичне значення дієслів, скласти з ними усно речення, пов’язані з життям і творчістю Т.Шевченка.
І варіант: відстоювати – обстоювати 
ІІ варіант: втрачати- губити 

ІІІ. Рефлексійно-оцінювальний етап

1. Підсумок уроку.
- Які граматичні ознаки дієслова ми опрацювали сьогодні на уроці?
2.     Рефлексія.
Метод «Мікрофон». Сьогодні я:
Зрозумів…
Дізнався…
Навчився…
Мене вразило…
Цікавим сьогодні було…

 4.     Оцінювання. Гра «Сюрприз».
Ідея сюрпризу полягає у тому, що після напруженої роботи учні дістають жеребки, на яких написано: «У», отож роботу оцінює вчитель; «Т» - оцінює товариш; «С» - самооцінка.
Чому?

4. Заключне слово вчителя.
… Учітесь, читайте,
І чужому навчайтесь,
Й свого не цурайтесь.
                          Т.Шевченко

ІV. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
1. Обов’язкове загальне.
Опрацювати параграф 12, виконати письмово вправу 118.
2. За бажанням.
Підготувати міні-повідомлення «Шевченко і Одеса», використовуючи дієслова теперішнього і майбутнього часу.



Картинки по запросу церетелі про шевченкаКартинки по запросу церетелі про шевченка    
    Т. Г. Шевченко                                                                                               А.Р. Церетелі













Комментарии

Популярные сообщения из этого блога